Jak kritizovat a nenarušit vztahy
Snažíte se o respektující komunikaci, abyste měli dobré vztahy. Jakmile ale dojde na kritiku, málokdy zůstane komunikace ve věcné rovině bez emocí. Lze tomu předejít?
Ano, pokud druhým řekneme, jaké máme vrozené potřeby a co z toho vyplývá pro zpětnou vazbu. V tomto článku to lidé vašeho typu vyjádřili za vás. Stačí to předat dál – těm, kterým stojíte za to, aby vám zpětnou vazbu dávali.
SP typy: „Zkusím a uvidím!“
Vrozené potřeby: AKCE TEĎ A TADY, SVOBODA, OKAMŽITÝ DOPAD
Nápad chceme realizovat, ne spekulovat „co by, kdyby“. Nechceme váhat, ale prostě to zkusit a potom opravit, když to nebude ok.
Nejlépe se poučíme z vlastních chyb. Když jsme se pro to sami rozhodli, přirozeně neseme důsledky a zkusíme to jinak.
Neúspěch nás neodrazuje od dalšího zkoušení. Může nás ale odrazovat vaše reakce na náš neúspěch. Vaše výčitky či nepochopení našeho přirozeného způsobu reagování „pokus – omyl“. Může nám to být líto a můžeme se postupně přestat snažit, nebo nás to naštve a půjdeme do opozice nebo něco uděláme za vašimi zády.
Nementorujte. My chyby víme a sami se z nich poučíme, nemusíte nám říkat, že jsme si nabili hubu.
Když nám říkáte, jak jinak jsme to měli udělat, my vás stejně nebereme moc vážně a vypínáme. My jsme totiž reagovali na situaci, tedy tak, jak nejlépe jsme v dané chvíli mohli.
SJ typy – „Udržíme věci v chodu.“
Vrozené potřeby: STABILITA, PŘEDVÍDATELNOST, SPOLEHLIVOST
Úkol chceme splnit, a splnit ho co nejlépe. Proto chceme vědět, co se po nás chce. Potřebujeme upřesnit zadání. Místo „nakresli cokoliv“ alespoň „nakresli cokoliv, co máte v bytě“. Protože co když nakreslím kolo a vůbec jsem ho kreslit neměl! Vynaložil jsem zbytečně úsilí a teď musím dělat něco jiného.
Když jsme úkol odevzdali, potřebujeme potvrdit, že je to to, co jste po nás chtěli, abychom si to mohli uzavřít.
A chceme taky zhodnocení, jak jsme to udělali. Nevadí nám kritika konkrétní věci s potenciálem udělat to lépe. Rádi zapracujeme opravy. A nevadí nám, když nás postrčíte správným směrem.
A pozor, bereme všechno doslova – takže ironie a fórky do zpětné vazby nepatří. Mluvte přesně, konkrétně, přímo k věci. Nenaznačujte!
NF typy – „Chci být sám sebou, ale nebýt sám“
Vrozené potřeby: HLUBŠÍ SMYSL, JEDINEČNOST, HARMONIE
V tom, co děláme, musíme vidět smysl, a tím je pro nás pomáhat druhým lidem a zlepšovat vztahy a společnost.
V zadáních potřebujeme tvůrčí volnost, jít vlastní cestou, ale zároveň cítit, že rozumíte našim záměrům a chápete naše pocity a nápady.
Potřebujeme oceňovat za to, že jsme, a nemusíme to dokazovat nějakými výkony. Bereme to tak, že každý je v něčem úžasný a chceme tak být druhými i vnímáni.
Kritiku vnímáme jako potvrzení vlastní nedokonalosti a spojujeme si ji s tím, že se tím naruší naše vztahy. A to i když je to kritika věcná.
Rádi bychom, kdybyste byli maximálně upřímní a otevření, ale přitom milí a laskaví. Z vaší neverbální komunikace (mimiky, gest, tónu hlasu) si totiž snadno domyslíme, jak to myslíte. A zpravidla si to bereme osobně.
NT typy „Já chci být lepší než já“
Vrozené potřeby: ROZUMĚT A PROVĚŘOVAT, KOMPETENTNOST, ZDOKONALOVÁNÍ
Věci se zlepší, když jim člověk porozumí, pak má teprve smysl hledat řešení. Takže šetříme čas tím, že si věc dobře rozmyslíme a najdeme vlastní způsob. A nechceme dělat to, co nedává smysl – nemá to logiku a nikam mě to neposune.
Nemáme rádi servilitu a citově zabarvenou zpětnou vazbu. Oceňujte naše schopnosti a promyšlenost našich řešení, ale říkejte to jasně, stručně a bez emocí. Vyjádřete podstatu a nezacházejte do zbytečných detailů.
Kritiku nepotřebujeme, máme v sobě vlastního vnitřního kritika. Chybu vnímáme a štve nás, že jsme na to nepřišli sami. Nechápeme, že nás to nenapadlo! Možná se tváříme nepřívětivě – ale to se nezlobíme na vás, nýbrž sami na sebe.
Když kritika zazní, tak by měla být od kompetentních lidí a dostatečně podložená argumenty. Neraďte nám ale, jak to máme dělat lépe. Chceme na to přijít sami.
Vztahy narušuje i neschopnost zpětnou vazbu přijmout
Možná si říkáte, že je pro vás těžké kritiku přijímat, i když druhý výše uvedené zohlední. Že vám jakékoliv poukázání na chybu brnká na struny vaší sebehodnoty, kterou narušila výchova nebo negativní zkušenosti. Přesto se můžete snažit přijímat zpětnou vazbu otevřeně a s pokorou. Může vám pomoci ve vašem osobním rozvoji i zlepšování vztahů.
Jak přijímat zpětnou vazbu?
- Buďte na příjmu a snažte se nesklouznout do obranného postoje, tzn. navenek, ale ani vnitřně, se vůči tomu, co vám druzí říkají, nevymezujte. Jen dobře poslouchejte a snažte se co nejlépe porozumět.
- Poděkujte a přestaňte mluvit. Především nevysvětlujte své chování a nesnažte se korigovat jeho „dezinterpretace“. Myslete na to, že to, jak vaše chování lidi vnímají, je (jejich) skutečná realita.
- Zeptejte se, co byste měli dělat jinak, co by lépe fungovalo. Přemýšlejte nad tím, co se dozvíte. Hledejte způsoby, co byste mohli příště udělat lépe a příště to zkuste.
O jednotlivých typech se více dočtete v knize Ani mámy nejsou stejné. Svůj typ si v ní určí nejen máma, ale jakýkoliv dospělý.
Vladimíra Nováková
Tato tématia je tady skvěle vysvětlena. Hned jsem na tom uviděla jak nám to v rodině komplikuje vztahy. Super, moc dekuji.
Eva
Mate nejaky tip pro situaci, kdy se clovek SP typu ocitne ve vedouci pozici, pricemz podrizeni, „klienti“ i spolupracujici potrebuji vetsi davku řádu (castecne SP typy, ale prijde mj, ze vetsi potrebu jistoty nez SP typ maji snad vsechny ostatni typy 🤭😄). Jak nastavit fu govani takove instituce dovnitr i navenek?
Šárka z Teorie Typu
Dobrý den, potřebujete k sobě někoho, kdo ten určitý řád a předvídatelnost bude dávat, vás nebude příliš omezovat, ale pro vaše lidi to bude větší jistota. Určitě bych sázela na časté hovory s podřízenými i klienty na téma, co jim vyhovuje a co navrhují zlepšit. Bude to určitě rozmanité, protože lidé mají různé potřeby, ale už jenom to, že je vyslechnete, mnohému pomůže. Držím palce, Šárka