BLOG

Vypadá jako ADHD, ale není

ADHD-chlapec-skace-do-rybnika-jako-s-ADHD

Porucha pozornosti, impulsivita a hyperaktivita? Typické znaky dítěte s ADHD. Některé děti se ale projevují podobně, i když tuto poruchu nemají. Už C. G. Jung popsal rozdíly ve vrozeném nastavení našich mozků, Teorie typů pak popisuje, co to znamená pro naše potřeby. Ty totiž NEJSOU STEJNÉ. Jen si to málo uvědomujeme a mylně si určité chování vykládáme jako projev ADHD nebo prostě zlobení. 

Porucha pozornosti patřící k ADHD nebo superschopnost?

Zdá se vám, že má vaše dítě problémy se soustředěním? Že ho snadno něco vyruší a odvede od toho, co právě dělá? Nemusí se jednat o poruchu pozornosti. Naopak, možná máte dítě se superschopností – vnímat svými smysly vše tak detailně a intenzivně, že mu nic neunikne. Dítě, které přijímá informace skrze tzv. extravertní smysly (tj. jeden ze čtyř způsobu příjmu informací, které se liší tím, zda dáváme přednost realitě či představám a možnostem, současnosti, minulosti nebo budoucnosti).

A nejde jenom o zrak a sluch, zvýšená citlivost se týká i jejich těla: „Nela (4 roky) se sama obléká, ale dost věcí jí vadí: příliš úzké nebo široké nohavice, výrazné prošití výstřihu, roláky. Dokáže se kvůli tomu dostat do hysterického záchvatu.“
Okolní podněty také vytrhávají tyto děti z činnosti, kterou právě dělají. „Při psaní domácích úkolů má Vítek (9 let) rád klid, nechce, aby se u něj mluvilo, ruší ho to, nedokáže nevnímat okolí, když pracuje.“ Ve třídě takové děti většinou jako první vyskočí, aby zvedly tužku, která spadla kamarádovi.   Nereagovat na okolní podněty, zaměřit zpět svou pozornost k tomu, co právě dělají (zejména pokud je to moc nebaví), je stojí velké úsilí a budou se to muset celý život učit. 

A tak zatímco jiné děti musíte vytrhávat z vnitřního světa, aby vás vnímaly, tyhle naopak vnímají kromě vás také všechno kolem – a to je mnohdy mnohem zajímavější.  Je dobré si ale uvědomit, že tyhle děti dělají to nejlepší, co mohou – neustále trénují své smysly, aby svět vnímaly nejen intenzivně, ale všímaly si stále více detailů a stále lépe rozlišovaly i ty nejjemnější nuance barev, tvarů, vůní, chutí apod. Pokud jim to umožníme, jednou z nich možná budou ti nejlepší degustátoři, fotografové či designéři.  

 

Zbrklost nebo „síla přítomného okamžiku“?

     „Franta (6 let) často něco udělá a nepřemýšlí o důsledcích. Když něco provede, většinou nedokáže paní učitelce vysvětlit, proč.“

Frantovy smysly neustále skenují, co se děje „teď a tady“. Ponoření do přítomné chvíle však může působit problém zapamatovat si přesně to, co se před nedávnem odehrálo a domýšlet následky.

Dospělí nicméně očekávají, že dítě v mladším školním věku už bude schopno plánovat, předvídat důsledky svého chování a poučit se z minulosti. Některé děti to zvládají, ale pro děti s touto preferencí je to velmi obtížné. A tak často slyší: „měl bys víc přemýšlet“ nebo „kolikrát už jsem ti to říkala!“ Jenže i dodržovat pravidla a dohody nedává těmto dětem tak úplně smysl – jak může to, co se minule dohodlo, pořád ještě platit, když „včera je včera, dnes je dnes“ a všechno kolem se pořád mění?

Paradoxem je, že mnoho nás dospělých se dnes snaží naučit „užívat si sílu přítomného okamžiku“ – přesně to, co se děti s preferencí extravertních smyslu (Se) snažíme od mala odnaučit. Přitom bychom nemuseli chodit na semináře, číst knihy.. nejlepší učitele mají  mnozí z nás doma.

Hyperaktivita nebo jen potřeba akce?

„Co to je za zábavu, sedět!“ říká Prokop mamince, která večer v počítači třídí fotky. Vyjadřuje tím svou klíčovou potřebu akce „teď a tady“. Tu si můžeme nesprávně interpretovat jako hyperaktivitu. To ale rozhodně není totéž.

Děti s preferencí extravertních smyslů (Se) nejsou nemocné. Jen je jejich mozek od narození nastaven tak, že rychle reaguje na fyzické impulsy jejich těla a na podněty, které atakují jejich smysly. Ony ale musí ve škole většinu doby jenom sedět a mlčet. A to je stojí velké úsilí.

„Fanda (6 let) se při hodině vrtí na židli a má potřebu mluvit s kamarády či vymýšlet nějaké akce, které jsou pro něj zábavné.“ 

Na rozdíl od dětí s ADHD se však tyto děti dokáží soustředit dlouho – pokud se mohou pohybovat a zaměstnávat své smysly (věci si sami zkoušet, ne si o nich jenom povídat, vidět obrázky, nejenom číst text apod.).

Potřebu akce „teď a tady“ má až 40 % lidí v populaci, ti dospělí si buď vybrali akční zaměstnání nebo se už částečně naučili její uspokojení odložit na vhodnější dobu. Sezení na celodenním semináři může být ale i pro ně nad jejich síly. Jako pro dvě paní učitelky, které se už nemohly dočkat, až se po jeho skončení půjdou projít do parku. Ani to však nestačilo uspokojit jejich potřebu akce, takže se po příchodu na hotel se slovy „Kdo tam bude dřív“ jedna rozběhla do schodů, zatímco druhá horečně mačkala tlačítko výtahu 🙂

Je škoda, že takových učitelek je v našich školách poměrně málo – možná by ubylo nálepek hyperaktivity a diagnóz ADHD 🙂  

Co dělat, když dítě neposlouchá , jak reagovat v období vzdoru a celkově více o dětech, které vypadají jako by měly ADHD, ale jedná se u nich pouze o projev jejich typu osobnosti, dočtete v knize Nejsou stejné 

Sdílejte s přáteli

Komentáře k článku

  1. Víťa

    15. 10. 2020 (12:34)

    Děkuju za článek!

    Odpovědět
    • Dana

      22. 2. 2023 (12:59)

      Skvělé informace.
      Díky za ně, Dany.

  2. Kateřina

    11. 12. 2021 (11:52)

    Výborné vysvětlení, máme přesně takového vnoučka 5let a úplně to na něj sedí. Děkuji Katka

    Odpovědět
    • Jakub

      24. 4. 2022 (14:46)

      No parádně to na mě sedí

  3. Markéta

    29. 9. 2022 (10:15)

    Dobrý den,

    můj syn má ADHD několikrát denně se z ničeho nic rozbrečí a neví proč. Poradíte mi?

    Odpovědět
    • Šárka z Teorie Typu

      10. 10. 2022 (9:53)

      Dobrý den, to já bohužel nemohu vědět. Děti s ADHD mají citlivější nervovou soustavu, zároveň ale půjde asi o kombinaci s určitým typem osobnosti. Radit je těžké, když ho vůbec neznám. Určitě bych se na něj za to nezlobila, nezpochybňovala to, že pláče, nesnažila se to rychle ukončit, ale řekla mu, že vidíte, že ho něco rozrušilo, a že ho můžete obejmout (ale to bych mu nenutila, pokud nechce). A že je to v pořádku, když potřebuje plakat. Naučí se to regulovat později, neměl by si připadat, že je divný, že ještě svůj pláč nedokáže ovládat.

  4. Jitka

    30. 9. 2022 (20:52)

    Dobrý den začal poprvé chlapec chodit do školky a vždy ráno pláče že tam není sním maminka ale po chvilce jsi začne hrad a zniceho nic strká do děti a je mu to vysvětleno že to nemá dělat i sám řekne titi ale stejně to potom znovu udělá a ještě se směje tomu chlapci je 3.5roku už nevím jak mu to znovu říct že se to nedělá a to mu říkám pořád dokola a on se začne v stekat . Můžete mi prosím poradit jak to vyřešit

    Odpovědět
    • Šárka z Teorie Typu

      10. 10. 2022 (9:58)

      Dobrý den, u některých dětí adaptace trvá delší dobu. Strkání do dětí je u některých typů dětí ještě taky v tomto věku normální – teprve se učí, jak s dětmi navazovat kontakt, jak říkat, co mu vadí nebo že si s nimi třeba chce hrát. Potřebuje vědět, že se to nedělá, zároveň slyšet, co může udělat jiného, když něco od dítěte potřebuje. A vztekání ve 3,5 roku je úplně normální, s tím se musíte smířit. Šára

  5. Michaela

    9. 10. 2022 (23:14)

    Dobrý den,
    je možné že klinický psycholog diagnostikuje ADHD chybně a jedná se tedy jen o specifický typ v rámci vrozeného nastavení mozku? Může to něčemu uškodit? Protože většinou se ze strany psychologa jedná o rady v přístupu k dítěti, aby se mu lépe dařilo. Je možné, že tyto rady by byly v souladu s přístupem Teorie typů?

    Odpovědět
    • Šárka z Teorie Typu

      10. 10. 2022 (9:51)

      Dobrý den, diagnostika ADHD je velmi složitá záležitost. Podle projevů chování může psycholog stanovit diagnózu ADHD u dítěte například SP typu, protože projevy chování (impulsivita, nepozornost atd.) jsou podobné. Rozdíl je v tom, že SP dítě se soutředit a mít vytrvalost dokáže, pokud má naplněny své vrozené potřeby. Co se týká impulsivity, tak hodně záleží na věku – i SP dítě se naučí ovládat a regulovat své chování, ale o trochu později než jiné typy. Zároveň ale jiný typ osobnosti může mít ADHD. Pak mu naopak jeho typ osobnosti může pomáhat projevy ADHD regulovat. A co se týká rad – hrozně záleží na tom, jaké rady to budou a o jaký typ osobnosti se bude jednat.

  6. Kateřina

    6. 11. 2022 (21:09)

    Dobrý den. Pro mě opravdu zajímavý článek a vytisknu ho učitelce a ředitelce naší ZŠ. Syn 8 třída má ADHD s poruchou pozornosti. Úleva 2stupně. Učitelky s ním bohužel neumí absolutně pracovat. Vždy má vyznamenání, ale v hodinách je strašně neposedný, vyrušuje. Několikrát sem jim ve škole říkala když mají různé projektové dny aby spolužákům udělali osvětu kdo jsou děti s ADHD. Marně. Denně poznámky. Jen dva učitelé se s nim naučili pracovat?. A já se ptám: dá se dítě s ADHD vyléčit? Protože, třídní syna mi na třídních schůzkách řekla: ptosimvás zbavte ho te hyperaktivity. Jak? Já jí mám celý život. Přišla mi zpráva zda je medikovaný.? Může nás vůbec učitel nutit k medikaci? Doma se synem umíme pracovat je bez problémů. Stačí ho jen něčim zaujmout. To bohužel ve škole umi pouze dva pedagogové. Krásný večer

    Odpovědět
  7. Petra

    5. 12. 2022 (13:52)

    Dobrý den, v odpovědi na dotaz paní Šárky (10.10.2022) je užit termín „SP dítě“. Co to znamená? Náš syn se umí a dokáže dobře soustředit, ale má problémy s výbuchy vzteku, někdy bez nám zjevné příčiny. Ráda bych ho nechala vyšetřit – kde je ideální začít? Napadá mě pedagogicko-psychologická poradna nebo existuje nějaké specializované pracoviště na ADD? Jsme z Prahy. Děkuji.

    Odpovědět
  8. Katka

    10. 2. 2023 (20:03)

    Dobrý den mohu mít dotaz mám dceru 2 roky a je strašně živá a neposedi mohlo by to být náznak ADHD už v tomto věku a zároveň vše zkoumá a všude leze nebo se to postupem věku zklidní děkuji za odpověď

    Odpovědět
    • Šárka z Teorie Typu

      5. 3. 2023 (11:49)

      Dobrý den, v tomto věku nemusí být „hyperaktivita“ ještě známka ADHD, ale klidně projev nějakého typu osobnosti – nejvíce SP děti se právě takto projevují, někdy i ENTJ… Doporučuji si přečíst knihu Milovat nestačí – https://www.teorietypu.cz/kniha-milovat-nestaci/. Jsou tam popisy vrozených potřeb 4 základních typů (to vám může rozdíly osvětlit …) a také vývojové kapitoly – o tom, co je důležité pro dané vývojové období, batolecí období (které se týká vaší dcery), je zpracované velmi podrobně. Šárka Miková

Napsat komentář

Skvělé — jsem ráda za váš zájem

Některá videa zveřejňuji zdarma, abyste měli možnost vyzkoušet, že to myslím s vaším sebepoznáním dobře. Pokud by vás zajímala videa další, stačí zadat váš e-mail a já vám je ráda pošlu.

Šárka